Skip links

DLSS – Minden amit tudni kell róla

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása számos területen gyorsan növekedett, beleértve a játékgrafikát is.

Az NVIDIA által fejlesztett DLSS (Deep Learning Super Sampling) technológia egy ilyen AI-alapú megközelítés, amely a játékgrafika minőségét javítja, miközben csökkenti a rendszerigényt.

A DLSS lehetővé teszi a játékosok számára, hogy magasabb felbontású és részletesebb grafikákat élvezzenek, miközben a játék számítási teljesítménye csökken.

Mi is az a DLSS?

A DLSS (Deep Learning Super Sampling) egy NVIDIA által fejlesztett technológia, amelynek célja a játékokban a grafikus teljesítmény javítása azzal, hogy a megjelenítéshez szükséges számítások számát csökkenti.

A DLSS a játékgrafikában a mesterséges intelligencia technikáit alkalmazza annak érdekében, hogy a játékban megjelenő objektumok és textúrák minősége és élessége jobbnak tűnjön, miközben a teljesítmény továbbra is megfelelő marad.

Használata lehetővé teszi a játékosok számára, hogy magasabb felbontású és magasabb képfrissítési rátájú játékot játszhassanak, anélkül hogy számítógépükön a magas teljesítményű hardver szükséges lenne.

A DLSS csökkenti a vizuális élményt?

A DLSS általában nem csökkenti a vizuális minőséget, hanem inkább javítja azt. A DLSS képes a játékban megjelenő objektumok és textúrák élességét javítani, miközben csökkenti a játékgrafika rendszerigényét.

A DLSS alkalmazása azonban bizonyos esetekben, például alacsony felbontások vagy alacsony minőségű beállítások mellett, kissé homályos vagy elmosódott képet eredményezhet.

Azonban általánosságban elmondható, hogy a DLSS használata segít javítani a játékélményt anélkül, hogy a vizuális minőség romlana.

Hogyan működik valójában a DLSS?

A DLSS olyan technológia, amely a mesterséges intelligencia (AI) technikáit alkalmazza a játékgrafikában. Az AI-nek köszönhetően a DLSS képes arra, hogy kisebb számítási teljesítménnyel magasabb minőségű képeket állítson elő.

A DLSS alapvetően két fő lépésből áll:

  1. A DLSS először alacsony felbontású képeket hoz létre a játékban megjelenő színek és formák alapján.
  2. A DLSS ezután használja az AI algoritmusokat arra, hogy megtanulja, hogyan kell a kis felbontású képeket átalakítani nagy felbontású képekkel, amelyek nagyobb részletességet és élességet mutatnak.

A DLSS használatához a játékban szereplő objektumokat és textúrákat először alacsonyabb felbontásban kell megjeleníteni. A DLSS ezeket az alacsony felbontású képeket egy neurális hálózaton keresztül továbbítja, amely megfelelően tanult arra, hogy hogyan kell a képeket élesíteni és nagy felbontásúvá alakítani. 

Az AI algoritmusok így képesek az alacsony felbontású képekből olyan nagy felbontású képeket előállítani, amelyek sokkal részletesebbek és élesebbek, mint az eredeti alacsony felbontású képek. 

A DLSS így lehetővé teszi a játékgrafika magasabb minőségű megjelenítését, anélkül, hogy a számítógépnek magasabb teljesítményű hardverre lenne szüksége.

Tehát mind a DLSS, mind a CGI is azon az elven alapszik, hogy a gépi tanulás és az algoritmusok segítségével hoznak létre jobb, valósághűbb és hatékonyabb vizuális élmények.

Minden grafikus kártya támogatja a DLSS-t?

Nem minden grafikus kártya támogatja a DLSS technológiát, mivel ez egy NVIDIA által fejlesztett technológia. A DLSS jelenleg csak az NVIDIA Turing és Ampere architektúrájú videokártyákkal, mint például a GeForce RTX 20 és GeForce RTX 30 sorozatú kártyákkal kompatibilis. Az NVIDIA tervei szerint azonban a DLSS támogatása bővülni fog a jövőben más NVIDIA kártyákra is, beleértve az NVIDIA GeForce GTX 16 sorozatát is.

Fontos megjegyezni, hogy a DLSS használatához nem csak egy DLSS-t támogató videokártya szükséges, hanem a játékoknak is támogatniuk kell a DLSS technológiát.